Menu Górne

Jesteś przed 40? Możesz dostać od Brytyjskiego rządu do 1000 funtów rocznie

W dniu wczorajszym, podczas prezentacji budżetu na rok podatkowy 2016/2017 Brytyjski kanclerz skarbu George Osborne zapowiedział wprowadzenie nowego typu konta oszczędnościowego, które zostało nazwane Lifetime ISA. Jest to produkt finansowy mający zastąpić help to bay ISA, które to z kolei zgodnie z prezentowanymi rozwiązaniami zakończy swój żywot w 2019 roku.

Jak działa lifetime ISA ?

Oszczędzając w ramach tego rachunku możemy otrzymać oprócz standardowego oprocentowania, dodatkowy bonus od Brytyjskiego rządu, który będzie wynosił 25 % od zaoszczędzonej kwoty ale nie więcej niż 1000 funtów w skali roku. Bonus będzie przyznawany corocznie do momentu ukończenia przez właściciela 50 roku życia. Zgodnie z zapowiedziami, konta typu Lifetime ISA będą dostępne od kwietnia 2017 roku. Jeżeli obecnie korzystamy z konta Help to buy ISA, otrzymamy w 2017 roku możliwość przetransferowania środków na nowy typ konta, jednakże możemy otrzymać bonus tylko na jednym z nich. Każda osoba może założyć tylko jedno konto takiego typu, ale zbierając na depozyt możemy to robić wraz z naszym partnerem na dwóch osobistych kontach. Następnie środki razem z bonusami przeznaczyć na depozyt przy zakupie nieruchomości. Nieruchomość której depozyt sfinansujemy za pomocą środków zgromadzonych na koncie Lifetime ISA nie może kosztować więcej niż 450000 funtów bez względu na lokalizacje.

Kto może założyć konto Lifetime ISA ?

Jedynym wymaganiem, które stawia się posiadaczowi tego rachunku jest wiek w przedziale od 18-go do 40-go roku życia. Warto również pamiętać że zgodnie z zaprezentowanymi informacjami pieniądze na ten rachunek możemy wpłacać tylko do 50-go roku życia.

W Jakim celu stworzono Lifetime ISA ?

Jak już nadmieniłem wyżej nowe konto powstanie, aby zastąpić Help to buy ISA, ale jest jednocześnie skierowane do większej grupy osób a samo jego zastosowanie ma również szersze spektrum. Możemy użyć zaoszczędzonych pieniędzy do skonsumowania ich na emeryturze po osiągnięciu 60-go roku życia, lub przeznaczyć je na depozyt przy zakupie nieruchomości jeżeli kupujemy naszą pierwszą nieruchomość. W obydwu wyżej wymienionych przypadkach pieniądze nie będą opodatkowane.

Gdzie jest haczyk ?

Jeżeli zgromadzone na koncie środki zdecydujemy się wypłacić przez osiągnięciem przez nas 60-go roku życia, to nie tylko nie otrzymamy rządowego bonusu, ale również zostaniemy obciążenie karą w wysokości 5 %.

Podsumowanie – warto czy nie warto?

Przysłowie mawia, że w życiu nie mam nic za darmo, ale zobowiązanie do niewypłacania pieniędzy przed określonym terminem, lub do przeznaczenia ich na wybrany cel to moim zdaniem niewielkie utrudnienie. Dla niektórych może to być przeszkoda, jeżeli natomiast pominiemy te wymagania i przyjrzymy się liczbom, okaże się że bonus daje nam stopę zwrotu tak wysoką, że nie powstydziłby się jej Warren Buffet. 25 % to sporo mimo, iż bonus nie jest doliczany do całego kapitału a tylko do tego, który jest zgromadzony w danym roku. W połączeniu ze standardowym oprocentowaniem rachunku, wynik końcowy w długim terminie może być imponujący. Nie jesteśmy narażeni na żadne ryzyko jeżeli chodzi o stratę kapitału, a jeżeli kwota zgromadzona wynosi mniej niż 75000 funtów, to nawet w przypadku bankructwa instytucji, w której środki odkładaliśmy otrzymamy rekompensatę z funduszu gwarancyjnego.

Jesteś przed 40? Możesz dostać od Brytyjskiego rządu do 1000 funtów rocznie
4 (80%) 5 votes

52 odpowiedzi do Jesteś przed 40? Możesz dostać od Brytyjskiego rządu do 1000 funtów rocznie

  1. Paweł Kłosiński 17 marca 2016 o 19:23 #

    Hej Michał, wiem, że osoby po 40 nie mogą z tego skorzystać ale jaki jest minimalny wiek aby załapać się do tego „programu”? 16 lat?

    • Michał Osmęda 17 marca 2016 o 19:57 #

      Hej Paweł, minimalny wiek to 18 lat .

      • Paweł Kłosiński 17 marca 2016 o 20:20 #

        Kiepsko, jako stary piernik już się nie załapię ale liczyłem że dzieci będą mogły skorzystać, muszę jeszcze chwilę zaczekać. Pieniądze w sumie leżą na ulicy, tylko brać 😉

        • Michał Osmęda 17 marca 2016 o 20:25 #

          Paweł musisz sprawdzić jeszcze wiek żony w dowodzie osobistym może Ona się chociarz załapie 🙂

    • szpadkiewicz jaroslaw 20 stycznia 2017 o 10:59 #

      Ok

  2. marek 17 marca 2016 o 19:48 #

    Mam teraz help to buy isa, jesli skorzystam z tego przy zakupie mieszkania to będę mógł później otworzyć lifetime isa?
    Pozdrawiam

    • Michał Osmęda 17 marca 2016 o 20:16 #

      Witaj Marku najprawdopodobniej tak będzie, znalazłem potwierdzenie tej kwestii na kilku angielskojęzycznych stronach ale niestety na żadnej rządowej , nie mam więc 100 % pewności ale wydaje mi się że jeżeli help to buy użyjesz do zakupu nieruchomości a lifetime isa do oszczędzania na emeryturę to jest to jak najbardziej dozwolone. Jeżeli znajdę potwierdzenie na jakiejkolwiek stronie z adresem GOV to dam znać ale wyczytałem również że projekt cały czas przechodzi pewnego rodzaju konsultacje i istnieje możliwość drobnych zmian. To co napisałem w artykule jest potwierdzone jako pewne ale niektóre szczególne sytuacje mogą się różnić.

  3. Lidka 17 marca 2016 o 20:24 #

    Hej, dobrze rozumiem, że jeśli mam 30 lat i rocznie będę odkładała 4 tys funtów to każdego roku dostanę od rządu 1tys funtów i jeśli wypłacę pieniądze dopiero po 60 urodzinach to łącznie rząd dopłaci mi 30 tysięcy a kwota oszczędności wyniesie 150 tys funtów? Brzmi za dobrze 😀

    • Michał Osmęda 17 marca 2016 o 20:36 #

      Hej Lidka dobrze rozumujesz ale tylko połowicznie ponieważ jeżeli masz 30 lat to bonus od rządu będziesz dostawać tylko do 50-go roku życia, więc oszczędzając przez 20 lat otrzymasz 20000 od rządu, następna sprawa jest taka iż produkty tego typu wejdą na rynek w kwietniu 2017 za rok a więc zostaje Ci 19 lat oszczędzania „z rządowym bonusem” to daje ci kwotę uzbieranego kapitału 76000 + bonus od rządu 19000 + plus standardowe odsetki od banku. Po tym okresie masz co najmniej 95000 na koncie i 50 lat na karku, możesz dalej wpłacać pieniądze na to konto (ale nie dostaniesz bonusu od rządu tylko same odsetki bankowe ), albo nic nie wpłacać i po 60 wypłacić to co uzbierałaś do tej pory.

  4. Michał 17 marca 2016 o 20:26 #

    Witaj. Czy nieruchomość musi być kupiona w UK czy zgromadzone fundusze mogę przeznaczyć na kupno czegoś poza UK.

    • Michał Osmęda 17 marca 2016 o 20:39 #

      Hej Michał, tylko terytorium UK wchodzi w grę .

  5. cash 17 marca 2016 o 20:59 #

    Jak wygląda z wpłatą jaka wartość minimalna tygodniowo, miesięcznie?

    • Michał Osmęda 17 marca 2016 o 21:11 #

      Witaj Cash nie ma wartości minimalnej ale bonus jest wypłacany w stosunku 4:1 czyli aby otrzymać 1 funt należy zaoszczędzić 4 funty więc można przyjąć że to jest kwota minimalna ale formalnie nikt takowej nie określa.

  6. gosia 17 marca 2016 o 22:06 #

    Czy dobrze zrozumiałam ?jeżeli teraz posiadam 1rach.Isa buy to dostanę bonus na kupno nieruchomości(to wiem),a czy mòj mąż ròwnież może założyć takie samo konto +bonus i przeznaczyć to na wspòlną nieruchomość+

    • Michał Osmęda 18 marca 2016 o 11:22 #

      Witaj Gosia, jeżeli dobrze zrozumiałem twoje pytanie i dotyczy ono help to buy ISA, to każdy może takie konto założyć jeżeli nie posiada oraz nigdy wcześniej nie posiadał nieruchomości na terenie UK jak i poza UK. Jak najbardziej można przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na zakup nieruchomości wspólnie. Co się tyczy konta Lifetime ISA również każdy może je założyć ale jeżeli posiadamy już nieruchomość to aby otrzymać bonus musimy czekać z wypłatą do 60. Jeżeli nie posiadamy nieruchomości to możemy tak samo jak w przypadku wyżej sfinansować nią nieruchomość. Mam nadzieję że pomogłem.

  7. Basiek 17 marca 2016 o 23:14 #

    Jezeli za rok mam 40 to nie moge sie starac o to

    • Michał Osmęda 18 marca 2016 o 11:12 #

      Witaj Basiek , niestety poprawnie rozumujesz 🙁 dodatkowo bonus wypłacony jest dopiero po pierwszym roku więc w zasadzie można powiedzieć że jeżeli chcesz przeznaczyć zaoszczędzone środki na zakup nieruchomości to opłaca się założyć takie konto ludziom, którzy w tej chwili są poniżej 38 roku życia.

      • Asia K 18 marca 2016 o 15:00 #

        Podobne pytanie zadałam w komentarzu na Fb.
        Nie chodzi juz o to, że będzie to tylko 10 lat…. Ja w tym roku obchodzę 40stkę. Tak kalkuluję, że w tym kraju liczą się tzw lata ukończone. W kwietniu 2017, kiedy program wchodzi bedą ciagle jeszcze miała 40. Skoro od 18 do 40, to według mnie wlicza się osoby, które skończyły 18 do 40 lat włącznie, bo jeszcze bedą przed 41 rokiem …?
        Wiadomo, że kolosów juz nie będzie, ale to super okazja. Może to być dodatkowy zastrzyk na emeryturze 🙂

        • Michal L 17 sierpnia 2016 o 21:40 #

          Lifetime ISAs launch on 6 April 2017, and you must be aged 18 or over but under 40 when you open one

          If you’ll REACH 40 on or before 6 April 2017 you won’t be eligible for a Lifetime ISA – so the earliest you could’ve been born to be eligible is 7 April 1977

      • Asia K 18 marca 2016 o 15:02 #

        Podobne pytanie zadałam w komentarzu na Fb.
        Nie chodzi juz o to, że będzie to tylko 10 lat…. Ja w tym roku obchodzę 40stkę. Tak kalkuluję, że w tym kraju liczą się tzw lata ukończone. W kwietniu 2017, kiedy program wchodzi bedą ciagle jeszcze miała 40. Skoro od 18 do 40, to według mnie wlicza się osoby, które skończyły 18 do 40 lat włącznie, bo jeszcze bedą przed 41 rokiem …?
        Wiadomo, że kokosów juz nie będzie, ale to super okazja. Może to być dodatkowy zastrzyk na emeryturze 🙂

        • Michał Osmęda 18 marca 2016 o 17:09 #

          Witaj Asiu, z tego dokumentu:

          https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/508176/Lifetime_ISA_final.pdf

          wnioskuję iż jednak chodzi o osoby przed 40 a ukończenie 40-go roku życia stanowi punkt graniczny po którym nie kwalifikujemy się do programu. Przykro mi 🙁

          • Asia K 18 marca 2016 o 18:37 #

            ‚Until they turn 40’ tak, zgadza się, tutaj jest to jasno powiedziane ….
            No cóż, może jeszcze coś podobnego zapodają w przyszłości, co za wspaniały kraj! 🙂

  8. Darek 18 marca 2016 o 07:22 #

    Mam pytanie odnośnie dziedziczenia takiego konta. Czy jeżeli ja zbierając całe życie nie zdążę wypłacić pieniędzy z powodu śmierci to czy moje dzieci przejmą te pieniądze w spadku z należnym procent od państwa?

    • Michał Osmęda 18 marca 2016 o 11:54 #

      Witaj Darku, powiem szczerze że szukam i szukam ale nie mogę znaleźć żadnego potwierdzenia. Podejrzewam że tak szczegółowe informacje jeszcze nie zostały opublikowane. Generalnie przy kontach ISA zasada jest taka że środki wraz z odsetkami po śmierci właściciela są przelewane na zwykły rachunek który nie jest „tax free” i od tego momentu są opodatkowane to czy będą wypłacone z bonusem to pytanie otwarte, wydaje mi się że tak ale nie mam 100 % pewności.

      • Iwona 18 marca 2016 o 13:05 #

        uwazam ze to dosc wazna informacja, czy w wypadku smierci osoby, rodzina bedzie mogla dziedziczyc te pieniadze. Jezeli uda cie cos dowiedziec, bylabym wdzieczna za informacje. Pozdrawiam

        • Michał Osmęda 18 marca 2016 o 16:59 #

          Hej Iwona , Dziedziczyć oczywiście można pytanie tylko czy w przypadku śmierci właściciela środki są dziedziczone wraz z bonusem od rządu bo tego potwierdzić nigdzie nie mogę. Jeżeli dowiem się czegoś więcej to oczywiście uzupełnię informację.

  9. Maria 18 marca 2016 o 18:11 #

    Przepraszam czy ktos mogl by mi wskazac link lub opowiedziec jak sie zaklada ISA Buy?I czy to jakkolwiek pomaga w dostaniu kredytu na mieszkanie?

    • Michał Osmęda 19 marca 2016 o 14:12 #

      Witaj Maria, Help to buy ISA bo o to Ci chyba chodzi możesz założyć w instytucjach które oferują takie produkty np. Halifax http://www.halifax.co.uk/isas/cash-isas/help-to-buy-isa/ samo posiadanie tego rachunku nie pomaga w uzyskaniu kredytu ale w ramach tego rachunku oszczędzając odpowiednie kwoty możesz otrzymać bonus od rządu w wysokości 3000 funtów w ramach całego cyklu oszczędzania.

  10. Alicja 19 marca 2016 o 08:46 #

    Niech no sprawdze, czy mysle własciwie, za rok wejdzie lokata oszczednosciowa która ma zachecic młodych do oszczedzania pieniedzy. Maksymalnie w skali roku moge dostac miesieczna najnizsza wyplate krajowa (liczona na rok 2017, bo co roku to to bedzie coraz mniejszy procent w stosunku do zarobków) bonusu rzadowego + odsetki, ktore sa bardzo male. Zeby utrzymac bonus pieniadze moga byc zbierane tylko do 50 roku zycia, zeby mozna bylo za nie kupic dom/ potraktowac jako depozyt, ale tylko na terenie UK i tylko swoj pierwszy, moga tez przelezec nastepne 10 lat nieruszane, w przypadku gdy chcemy zrobic z nich dodatek do emerytury, jezeli wykozystam je wczesniej place kare finansowa.
    Majac w 2017 roku 30 lat zgadzam sie zamrozic swoje oszczednosci na nastepne 30 lat albo kupic dom w UK. I teraz tak, jezeli ISA bedzie dawala oszczednosci od zaoszczedzonych pieniedzy w calosci to wystarczy zaoszczedzic 4000L i ich nie ruszac przez X lat ( w zaleznosci od przeznaczenia). Jezeli bedzie wyplacala bonus od kazdej zaoszczedzonej kwoty w danym roku, to co roku bede zobligowana do zaoszczedzenia 4 tys funtow, zeby dostac bonus w wysokosci 1000 £?

  11. Michał Osmęda 19 marca 2016 o 14:43 #

    Witaj Alicjo, sporo spostrzeżeń jak na jeden komentarz 🙂 po pierwsze nie jest to lokata sensu stricte tylko konto oszczędnościowe. Fakt iż nie możemy ruszać tych pieniędzy pod byle pretekstem powoduje wrażenie że jest to fixed term savings account, ale do takiego produktu nie możemy dopłacać więc zdecydowanie nie jest to lokata. Co do bonusu wynosi on maksymalnie 1000 funtów rocznie.

    „Zeby utrzymac bonus pieniadze moga byc zbierane tylko do 50 roku zycia,” nie za bardzo rozumiem twój tok rozumowania. Pieniądze mogą być zbierane do 50 roku życia, następnie trzeba zaczekać do 60 aby je podjąć z bonusem, sam bonus jest dodawany co roku i jedynym warunkiem żeby go otrzymać jest fakt trzymania na rachunku pieniędzy.

    Jeżeli chcesz użyć ich do sfinansowania nieruchomości możesz to zrobić w dowolnym momencie ale logicznie rozumując nie wcześniej niż po roku ( bo nie dostaniesz bonusu ) .

    Nie jesteś zobligowana do oszczędzania żadnej konkretnej kwoty. Wpłaty mogą być nieregularne a bonus jest wypłacany co roku jako 25 % tego co wpłaciłaś w danym roku ale nie więcej niż 1000 funtów rocznie. Teoretycznie mogłabyś wpłacić 4000 funtów a następnie czekać 30 lat ale w tym wypadku dostaniesz bonus tylko za pierwszy rok a efekt tego będzie taki jakbyś ulokowała 5000 funtów na 30 lat.

    mam nadzieję że pomogłem

  12. Alicja 19 marca 2016 o 19:00 #

    Witam.

    W zdaniu ”Zeby utrzymac bonus pieniadze moga byc zbierane tylko do 50 roku zycia,”chodziło mi o fakt ze
    ”Bonus będzie przyznawany corocznie do momentu ukończenia przez właściciela 50 roku życia. Jak juz ktos przekroczy 50 lat to moze miec nadal to konto ale nawet jak bedzie odkladal pieniadze na nie to i tak nie dostanie bonusu. A mysle ze to konto oszczednosciowe jest atrakcyjne ze wzgldu wlasnie na ten rzadowy bonus.

    ” Pieniądze mogą być zbierane do 50 roku życia, następnie trzeba zaczekać do 60 aby je podjąć z bonusem, sam bonus jest dodawany co roku i jedynym warunkiem żeby go otrzymać jest fakt trzymania na rachunku pieniędzy.”

    Odnosze wrazenie ze bonus jest dodawany co roku, ale do 50 roku zycia jego wlasciciela i a jego wielkosc zalezy od sumy rocznych wplat (25% sumy rocznych wplat, ale nie wiecej niz 1000£/rok). Zgadzam sie pieniadze mozna wybrac wczesniej na poczet domu czy depozytu na dom, pod warunkiem ze to pierwsza nabywana nieruchomosc, albo czekac do 60 tki aby uzyc to jako dodatek do emerytury. W kazdym innym wypadku bonus zostanie zabrany i jeszcze nalozona kara. Pomiedzy 50 a 60 rokiem zycia nie jest naliczany zaden bonus.

    Jezeli chcemy otrzymywac bonus bo rozumiem ze to wlasnie w zwiazku z nim ludzie beda zainteresowani tym kontem to musimy wplacac pieniadze co roku. W celu uzyskania 1000£ bonusu musi to byc nie mniej jak 4000£ rocznie.

    `Moim zdaniem konto jest dobre dla ludzi planujacych nabyc tutaj nieruchomosc, kazda inna ewentualnosc to narazenie sie na koszta 5% od calosci zebranego kapitalu + utrata bonusu, albo zamorozenie pieniedzy na co najmniej 20 lat pod warunkiem ze jestesmy w wieku 39 lat, a jak mlodsi to jeszcze na dluzej.
    Dlaczego?
    Bo ”wolne” wybranie pieniedzy nastapi dopiero po przekroczeniu 60 roku zycia wlasciciela, a wiek maksymalny osoby ktora moze otworzyc to konto to 40 lat.
    1000 funtow rocznie to juz dzisiaj najnizsza miesieczna wyplata, za 20 lat inflacja zrobi z tym co trzeba. Do tego dochodza jeszcze ceny domow. Dzisiaj limit 450 tys £ wydaje sie nieosiagalny, ale byc moze do tego czasu ceny nieruchomosci pujda znacznie w góre.

    Konkluzja:
    mam 29 lat wiec sie kwalifikuje, ale raczej nie jestem zainteresowana;))

  13. Michał Osmęda 19 marca 2016 o 19:26 #

    Witaj ponownie Alicjo zgadza się w 99 % to co napisałaś, ja nie rozpatrywał bym tego w takich kategoriach że można dostać minimalną krajową a w takich że inwestując długoterminowo można osiągnąć bardzo wysokie stopy zwrotu. Jeżeli przeanalizujesz indeksy giełdowe to średniorocznie możesz zarobić kilka %, tu masz dużo więcej. Ciężko to policzyć bo są 2 strumienie płatności ale czytałem gdzieś wyliczenia że przy oszczędzaniu maksymalnej kwoty od 18 do 50 czyli przez 32 lata można uzbierać ponad 400000, nie pamiętam tylko jakie było założenie odnośnie oprocentowania ale biorąc pod uwagę fakt że wpłaca się 128000 przez te 32 lata to myślę że inflację obserwowaną przez ostatnie kilkanaście lat przebija z nawiązką. Trzeba również pamiętać o tym w jakim celu stworzono to konto właśnie w takim żeby uzbierać na pierwszy dom albo emeryturę i w tych przypadkach moim zdaniem produkt jest bezkonkurencyjny.

  14. Alicja 19 marca 2016 o 20:47 #

    Jezeli ktos planuje kupno domu jak najbardziej tak, emerytura? hmmmm nie wiem, musialabym to obliczyc. Pamietaj ze przez 10 lat pomiedzy 50 a 60 rokiem zycia nie bedzie bonusu tylko standardowe oprocentowanie, ktore znowu nalezalo by porownac ze stopa inflacji rzeczywistej bo moze sie okazac ze wyjdzie na 0…albo nawet na minusie.

    W kazdym badz razie produkt, mimo ze ma fajne bonusy, nie bedzie nadawal sie dla wszytkich, a tylko dla specyficznej grupy odbiorcow.

    Dzieki za ciekawa dyskusje. Mysle ze watek zostal wykonczony. A kazdy kto zada sobie na tyle trudu i przeczyta komentarze powinien uznac je za ciekawa lekure uzupelniajaca;))

  15. owoc 26 marca 2016 o 10:39 #

    Witam,

    Jeśli chciałabym założyć lifetime isa ale tylko dla oszczędności i nie kupoiwać nieruchomości na przyszłość czy również mnie to obejmie ?

    • Michał Osmęda 26 marca 2016 o 13:44 #

      Witaj Owoc, jeżeli tylko w dniu w którym ten program zostanie uruchomiony będziesz poniżej 40 to cię obejmie. Musisz natomiast pamiętać że pieniądze możesz podjąć dopiero po ukończeniu 60 roku życia, w przeciwnym wypadku zniknie bonus , wszystkie odsetki które się skumulowały dzięki bonusowi oraz będziesz zmuszony zapłacić 5 % kary.

  16. Nikola13 2 kwietnia 2016 o 13:37 #

    Witam! Czy jak jestem wspolwlascicielem po spadku w Pl czy wciaz moge zalozyc Help to buy ISA?

  17. Re 2 maja 2016 o 02:28 #

    Witam. Jesli otworze konto help to buy ISA i zgromadzie tam środki bede mogl skorzystać rowniez z help to buy przy zakupie nieruchomosci. Czy jedno z drugim mozna łączyć? Rozumie ze, jesli bede posiadał konto help to buy ISA to po wejściu nowego programu help to buy lifetime ISA bede mogl przejść do niego? Zgromadzone środki wraz z bonusem przejdą na nowe konto?

  18. Re 2 maja 2016 o 02:39 #

    Jeszcze jedno pytanie. Jesli suma zgromadzonych środków wraz z bonusem bedzie równa mojemu depozytowi to moge te środki wypłacić w każdym momencie wraz z bonusem? Czy bede musiał czekać az osiągnę 60 lat i wyedy dopiero kupic dom?

  19. A co będzie jeśli...? 27 grudnia 2016 o 13:02 #

    Moje pytanie jest następujące, mam help to buy i do kwietnia kupię dom co później z tym wszystkim nam zrobić gdyż chciałbym skorzystać z lifetime isa ale w styczniu 2017 roku wejdę w wiek 40 lat i co wtedy???Skoro w kwietniu nie będę się kwalifikowal na ten program już a chętnie skorzystałbym z niego co w związku z tym zrobić???

    • Paweł Kłosiński 28 grudnia 2016 o 12:15 #

      Hej, z tego co widzę Lifetime ISA wchodzi w życie 6 kwietnia 2017. Jeżeli w tym momencie będziesz już mieć skończone 40 lat, to niestety nie będziesz mógł skorzystać z programu.

      If you’ll reach 40 on or before 6 April 2017 you won’t be eligible for a Lifetime ISA – so the earliest you could’ve been born to be eligible is 7 April 1977.

  20. Graven7 23 stycznia 2017 o 02:39 #

    A moje pytanie jest takie, czy bedac wlascicielem domu po programie HELP TO BUY ISA i zalozeniu konta LIFETIME ISA po kilku latach moge wykorzystac te pienidze tez do zakupu drugiego domu??Wczesniej niz przed 60…..???

    • Paweł Kłosiński 23 stycznia 2017 o 10:28 #

      Z tego co widzę na stronie rządowej to odpowiedź brzmi nie. Możesz kupić z tym programem wyłącznie swoją pierwszą nieruchomość:

      your savings and the bonus can be used towards a deposit on a first home worth up to £450,000 across the country

      . Źródło: Lifetime ISA Expalained.

  21. Magdalena 29 stycznia 2017 o 13:51 #

    Witam serdecznie! Czy pieniądze zgromadzone na tym koncie zaliczają się do programu SHARE TO BUY? Pozdrawiam!

  22. swooy 16 marca 2017 o 11:45 #

    A czy jest sens zakładanie takiego konta jeśli chce się kupić mieszkanie jeszcze w tym roku i ma się 38 lat ?

    • Paweł Kłosiński 16 marca 2017 o 11:50 #

      W takim wypadku nie ma sensu. Musi upłynąć rok od momentu otworzenia ISA do zakupu nieruchomości czyli kupując w tym roku nie spełnicie tego warunku.

      Your Lifetime ISA must be open for at least 12 months before you can withdraw funds from it to buy your first home.

      źródło: What you need to know about the new Lifetime ISA.

  23. Gosia 3 kwietnia 2017 o 20:18 #

    Czy za środki zebrane w programie Lifetime ISA będzie można zakupić nieruchomośc w programie Help to buy?

    • Paweł Kłosiński 4 kwietnia 2017 o 11:43 #

      Hej Gosiu, możesz otworzyć obie ISA równocześnie ale otrzymasz bonus wyłącznie z jednego programu. Która opcja będzie lepsza zależy między innymi od tego, kiedy chcesz kupić nieruchomość. Tutaj więcej o tym: Lifetime Isas.

  24. Gosia 6 kwietnia 2017 o 08:12 #

    Czy już wiadomo, gdzie należy się udać, aby otworzyć sobie konto Lifetime ISA?
    W Lloyds niestety niedostepne ;(

    • Paweł Kłosiński 6 kwietnia 2017 o 12:25 #

      Hej Gosiu, rzeczywiście, nie jest to jeszcze dostępne za bardzo. Z tego co czytam wynika, że jedynie na platformach do inwestycji możesz otworzyć konto: Nutmeg, Hargreaves Lansdown i The Share Centre. Prawdopodobnie za kilka miesięcy Lifetime ISA pojawi się wśród oferty banków i building societies.

  25. Anonim 24 kwietnia 2017 o 17:51 #

    Witam

    Czy jest też taka możliwość żeby odkładać pieniądze np przez 2 lata (gotówkę lub na normalnym koncie) po czym otworzyć LISA, wpłacić oszczędności na konto programu, odebrać bonus i kupić nieruchomość na kredyt (mortage) ?

    • Paweł Kłosiński 25 kwietnia 2017 o 11:37 #

      Hej Anonim, nie jest to możliwe, musisz mieć pieniądze na LISA minimum rok aby otrzymać bonus.

  26. Marek 19 stycznia 2018 o 21:26 #

    Czy jesli zamierzam kupic dom z kim z poza rodziny lub bratem (ale nie małżonkiem), nie będzie w tym wypadku żadnych ograniczen?
    Czy maksymalna cena nieruchomości będzie musiała być podzielona przez 2 (450k/2=225000)?

    Czy dom/mieszkanie musi być od dewelopera?

    Kupując dom mieszanie muszę zgromadzić jaks konkretna kwotę, żeby skorzystać z bonusu? Bonus w przypadku kupna nieruchomości jest taki sam jak w przypadku odkładania na emryture?

    Jesli wplace w marcu 2018 4k to w maju 2018 bedzie tam juz 5k funtow, w maju moge doloyc kolejne 4 tys i czekac do kwietnia? 2019